علت مشکلی که در این مجتمع ها پیش آمده است، متعدد است اما برخی از آن ها عبارتند از:
۱- وجود صنوف غیر مرتبط با یکدیگر
۲- عدم شناسایی صحیح مخاطبان بازار هدف
۳- عدم شناسایی نیازهای مخاطبین در منطقه
۴- عدم معرفی صحیح از مجتمع و جذب سرمایه گذاران ناصحیح
۵- عدم وجود استانداردهای واگذاری واحدها مجتمع تجاری
۶- عدم وجود دستورالعمل های مدیریت مجتمع و در نتیجه آن عدم حضور برندهای معتبر
۷- حضور فرروشگاه بی اعتبار و دارای برندهای تقلبی (FAKE) در مجتمع و در نتیجه آن ارائه حس بی اعتمادی
۸- وجود قیمت های نامناسب اجناس موجود در فروشگاه ها و عدم وجود استاندارد محدوده قیمت گذاری
تجربیات کشورهای اروپایی و آسیای شرقی در این حوزه نشان می دهد که علاوه بر سازنده، فروشنده، سرمایه گذار و مشتریان، یک حلقه دیگر در مدیریت راه اندازی و بهره برداری صحیح مجتمع های تجاری-اداری نقش دارند. حلقه مفقوده ای که در ایران نیز در سال های اخیر مشهود شده است، وجود شرکت های برنامه ریز و مشاور بازاریابی است. برخی شرکت های بنام در این حوزه عبارتند از CBRE و JC William . فعالیتی که در واقع مشاوران بازاریابی برای مجتمع های تجاری انجام می دهد، راهکارهای منطبق با نیاز مخاطبان و مشتریان بازار هدف را به سازندگان انتقال داده و سرمایه گذاران را در مراحل مختلف از روند اجرای فعالیت ها مطمئن می نماید.
آنچه به منظور انجام صحیح پرژوه های راه اندازی و بهره برداری مجتمع های تجاری- اداری توسط مشاورین انستیتو مشاوره بازاریابی طهران به منظور برنامه ریزی بازاریابی و فروش سیستماتیک واحدهای مجتمع تجاری صورت می پذیرد، مراحلی به شرح ذیل می باشد:
فاز اول ؛ انجام تحقیقات بازاریابی به منظور کسب اطلاعات کامل و دقیق پیرامون:
- دهک های درآمدی مشتریان هدف
- شناسایی و هدف گذاری دقیق بازار هدف
- شناسایی صنوف مورد نیاز در منطقه
- ارزیابی پروژه های مشابه در منطقه
- ارزیابی نظر مدیران پروژه و امکان سنجی اهداف مدیران
- تدوین لیست برندهای مورد نظر جهت مذاکره و دعوت از بازدید
- شناسایی محدوده قیمت گذاری برای واحدهای مجتمع
- شناسایی نحوه تبلیغات و اطلاع رسانی مجتمع
- شناسایی نحوه برگزاری مراسم افتتاحیه
- آماده سازی شرایط و نحوه تور بازدید از مجتمع جهت سرمایه گذاران
فاز دوم: تدوین استراتژی های مجتمع تجاری
- جذب و آموزش تیم فروش مجتمع جهت راهنمایی صحیح و درخور سرمایه گذاران
- تدوین آئین نامه اجرایی و مقررات داخلی
- تدوین شرایط واگذاری واحدهای تجاری مجتمع
- تدوین استانداردهای دکوراسیون داخلی و ویترین ها
- تدوین دستورالعمل های داخلی مجتمع به منظور حفظ بهره وری و کارایی واحدهای مجتمع
- تدوین فرمت قراردادهای های فروش، اجاره و لیزینگ پک
- برنامه ریزی برگزاری مراسم افتتاحیه
- برنامه ریزی به منظور تبلیغات و اطلاع رسانی مجتمع
- تدوین استانداردهای لازم به منظور حضور برندهای معتبر
- دعوت از برندهای مورد نظر بر اساس لیست از پیش تعیین شده و ارائه پیشنهادات جهت سرمایه گذاری
فاز سوم: پیاده سازی برنامه ها
- ارائه برنامه ریزی برگزاری مراسم افتتاحیه
- ارزیابی نحوه مدیریت مجتمع
- راه اندازی واحد aftermarket در مجتمع به منظور حفاظت از جایگاه مجتمع در ذهن مشتریان
- ارائه برنامه های خلاقانه به منظور حفظ و نگهداشت مشتریان و بازدیدکنندگان
- پیشنهاد ساخت و راه اندازی در مناطق دارای پتانسیل بیشتر